De talentenschool van juf Marloes, doei traditioneel basisonderwijs

Een talent, Marloes. Foto Piet Hartman

Hoe herken je een goede school? De school heeft een sterke schoolleider, volgens de Onderwijsinspectie. De schoolleider en de docenten hebben een duidelijke visie, bijvoorbeeld. Iemand tipte me om een bezoek te brengen aan talentenschool De Almgaard, de plek waar je kan groeien. Nou heb ik iets, nee álles met talent en persoonlijke ontwikkeling, dus op naar Almkerk. De basisschool staat sinds een jaar onder leiding van Marloes van der Meijden (30) en gooide het roer om. Plak een etiket op een visie (talentenschool) en je levert kwaliteit? Nee, zo werkt het niet. “Natuurlijk neem ik werk mee naar huis, ik heb het retedruk, maar ik krijg zoveel energie van kinderen en lesgeven dat ik er geen last van heb”, vertelt lokale heldin Marloes ongedwongen. Zo mag ik het horen! Marloes & Team zien overal kansen. Daar werken de kalme kindertjes ook aan mee. Ik zie een poster over kinderyoga. Toe maar! Doei, traditioneel basisonderwijs.

Blij op de basisschool?

“Ik heb toerisme en recreatie gedaan op de NHTV. Dat werd het niet. Vervolgens de Pabo in Utrecht. Een jaar op de Henri Dunant in Aalburg. Twee jaar op de Regenboog in Dussen. Ik heb overwogen om iets anders te gaan doen. Het begon me tegen te staan om zo geremd te worden door bovenaf. Ik kon begin dit jaar directeur worden van De Almgaard. We gaan het anders doen!!! Maar hoe? Ik heb verschillende scholen bezocht. Luisteren en vragen stellen. Samen met het team dit concept bedacht.”

Wat maakt de talentenschool anders en beter?

“We hebben stamgroepen onderbouw, middenbouw, bovenbouw en een hoogbegaafdengroep. Met een vaste stamgroepleerkracht. De leerlingen krijgen les van vakleerkrachten. Elke woensdag mogen alle hoogbegaafden (IQ 130 of hoger) van onze scholenkoepel Stichting Openbaar Onderwijs Land van Altena hier meedoen. Een nieuw initiatief. We geven één uur per week het vak talentontwikkeling, persoonlijke ontwikkeling dus. Hoogbegaafden mixen met andere groepen. Hoe gaan ze met elkaar om? Dat moeten ze ook leren. De klassen hebben rond de 25 kinderen. Ik vind dit zo gaafff.”

De Almgaard geeft les van 8.30 tot 14.15 uur. In 2020 moet er een brede school staan met De Almgaard, d’Uylenborch en De Halm. Het aantal leerlingen steeg van 47 naar 80. Dat komt mede door de volgens de Onderwijsinspectie zwakke basisschool in Nieuwendijk.

PS De Oostenrijkse filosoof Ivan Illich heeft er een boek over geschreven: Deschooling Society. “Als het instituut school oplegt wat je moet doen, ben je niet meer verantwoordelijk voor je eigen groei.” Met kunstvakken, filosofie en psychologie wil hij die gestalte geven.

 

Één reactie op “De talentenschool van juf Marloes, doei traditioneel basisonderwijs

  1. Onze dochter (9) zit sinds een half jaar op deze school en we hebben daar nog geen minuut spijt van gehad. De liefde en passie voor het onderwijs en de kinderen spatten ervan af bij de leerkrachten. De kinderen volgen een lesprogramma dat voor hen op maat is gemaakt, hier een beetje meer of daar een beetje minder is geen probleem. Maar het allerbelangrijkste, ieder kind kan en mag hier zichzelf ontdekken en zijn zoals hij of zij is.
    De Almgaard is inderdaad zo gaafff! En dat komt doordat Marloes en de andere leerkrachten daar heel veel liefde, aandacht en energie instoppen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *