Op weg naar elektrisch varen (1)

Ik ben nooit fan geweest van een cruise. Vreten en lallen op een drijvende doodskist, mij niet gezien. Toen ik las dat cruiseschepen een gruwelijk spoor van vervuiling uitstoten, goedkope stookolie lieve mensen, ging ik over mijn nek. Dat geldt ook voor containerschepen uit China vol met plastic PFAS. Wie kennis vermeerdert, vermeerdert smart, Prediker 1:18. Met wegkijken wordt de smart uiteindelijk alleen maar groter.

De Equadrive. Foto Frans Jan Fortunati.

Blij word ik van innovaties in de binnenvaart. Wie de woelige baren van de Werkendamse haven verkent ziet volop werk. Ik kreeg van Machinefabriek De Waal bericht binnen over een revolutionaire ontwikkeling. Eigenlijk zijn het stapjes richting elektrisch varen. Geen kolen, geen diesel, geen gas, geen leugens, maar elektrisch. Aan elektrisch kleeft een luchtje, de winning van delfstoffen voor accu’s, maar allah. Marco de Waal gebeld voor uitleg. Het samenwerkingsverband Verhaar Omega en De Waal heeft het afgelopen tijd niet stilgezeten. Resultaat: de elektrische voortstuwing EQUADRIVE.

Vertel Marco, vertel!

“De basisontwikkeling, een elektromotor onder water bij de schroef, in plaats van de machinekamer, komt van Verhaar Omega. De verbeterde 360 graden draaibare versie gaan wij bouwen, inbouwen en verkopen. Dat plan ontstond tijdens een koffiepraatje. Overigens is zo’n type, een poddrive,  in de zeevaart al gebruikelijk. We gaan van diesel naar accupakketten. Emissieloos varen is het doel.”

Last van de economische crisis?

“Het is nog een drukte van jewelste, spitsuur aan de kades. Wat De Waal betreft: de bouw van schepen voor de visserij loopt goed. Superjachten ook. Reparatie en onderhoud zullen blijven. De binnenvaart krijgt volgend jaar een dip. De aanvragen voor nieuwe schepen lopen terug. We willen organisch groeien met de Equadrive. Groen varen kost geld. Schippers met ambitie gaan groen varen. Zoon Jacco is bij Koedood Dieselservice bezig aan een waterstofproject.”

Enne, maatschappelijk verantwoord ondernemen?

“We doen aan productinnovatie met Groene Roeren en de Equadrive en overwegen zonnepanelen op de fabriek om zelfvoorzienend te worden, net als andere ondernemers.”

Opvallende verschijning in de Biesboschhaven: de Onion van het Britse chemieconcern Ineos ligt aan de afbouwkade van de Veka Group. Het is de grootste gastanker op de Rijn. Foto Piet Hartman

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.