Wereldprimeur elektrisch varen ligt in de haven van Werkendam

Een licht op een vuilnisbelt kan niet verborgen blijven. Tot mijn verbazing zag ik een kale Port Liner in de Biesboschhaven van Werkendam liggen. In 2018 ronkend aangekondigd als wereldprimeur. Een full electric binnenvaartschip van 135 x 11.45. Breaking News! Een initiatief van de Tilburgse binnenvaartondernemer Ton van Meegen –  met een werf in het Gelderse Huissen – na verzoeken van schippers om te vergroenen.

De Port Liner aan de afbouwkade van de Veka Group. Foto Piet Hartman

Teo van Maastricht van Werkina Werkendam, de Willie Wortel van de scheepselektro, klom aan boord. Full electric ZERO EMISSION is de toekomst mede dankzij een miljoenen-injectie van de Europese Unie. De speurtocht naar de beste batterijen voor de Tesla van de binnenvaart duurde voort. De pioniers Ton & Teo vonden de vloeistofbatterij, in goed engels de flowbattery, made in Oostenrijk. Ze hebben onlangs het nieuwe bedrijf Maritime Flow Battery opgericht dat wordt geleid door Werkendammer Ton Versluis, geen familie van de Veka-broers Versluis.

Waar ligt de Port Liner op te wachten?

“Er zijn gesprekken gaande voor de afbouw. Volgend jaar april/mei volgt een proefvaart. We hebben gekozen voor de flowbattery die wordt ontwikkeld door een Oostenrijkse fabriek. De Chinezen gebruiken hetzelfde concept voor de opslag van stroom. De Port Liner kan waarschijnlijk drie dagen met zo’n batterijenpakket varen en gaat in 30 minuten opladen bij een tankstation waar de vloeistof wordt vervangen.”

Drie dagen is andere koek dan pakweg 30 uur. De bedoeling is dat tig van dit soort containerschepen worden gebouwd voor het traject Rotterdam – Tilburg, daarna voor een Europees vervoersnetwerk. Een andere droom is dat de Tesla van de binnenvaart autonoom, dus zonder bemanning, gaat varen. Werk aan de winkel voor Werrekedam!  

Werkendam als hightechcentrum van de binnenvaart. De modderige griendwerkers zijn vloeibare techneuten geworden. Concordia Damen timmert ook geweldig aan de weg. Een opsteker voor het bedrijf dat na het zware verlies van Damen Shipyards in 2019, 40 eco-friendly lng-tankers van 110 x 11.5 gaat bouwen voor een Shell-charter.  

https://www.maritimeflowbattery.nl

https://www.nrc.nl/nieuws/2020/11/18/duurzamer-varen-op-vloeibaar-aardgas-a4020466

5 gedachten over “Wereldprimeur elektrisch varen ligt in de haven van Werkendam

  1. Mooi artikel over elektrisch varen. De Waal met de Equadrive en Werkina met de flowbattery. Op naar de Tesla van de binnenvaart.

  2. Buitengewoon interessante ontwikkeling. Echter de uiteindelijke echte vergroening zal nog lang op zich laten wachten of op zijn minst nog enige tijd duren.
    Ondertussen ontwikkelen wij producten en concepten die ertoe bijdragen dat het overgrote deel van onze ( niet meer zo heel jonge vloot ) minder vervuild uitstoot, minder brandstof verbruikt en minder intern vervuild. voor meer info : http://www.rebeltech.be of een mail naar: rob@rebeltech.be

Laat een antwoord achter aan Teo van Maastricht Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.