Als ambtenaren een weiland zien willen ze asfalteren

Altena heeft met veel getoeter de breed gedragen Mobiliteitsvisie 2040 gelanceerd. Het woord hub (mobiliteitsknooppunt), we doen met de mode mee, vliegt om de oren. We krijgen lokale hubs, regionale hubs en interregionale hubs waar we de fiets kunnen stallen, waar laadpalen & scootmobiels dag en nacht klaarstaan, waar busjes zo komen en waar we genietend van een broodje vers reisinfo kunnen bekijken. Ik zag op een kaartje een snelfietspad langs de verbrede A27 naar Utrecht en Breda. Joehoe! Eindelijk die dagelijkse deerniswekkende stompzinnige files van de baan. En ik ontdekte een snelweg dwars door de weilanden tussen Giessen en de TOL… Boeh! We hebben tientallen miljoenen nodig, anders loopt het verkeer in Altena vast, riep wethouder Hans Tanis dreigend.   

Dijkgraaf den Dekkerweg moet beter, maar een racebaan tussen Giessen en superhub de TOL?
Gemeenteraad wordt wakker!

Nou, nou. De coronacrisis wordt een gamechanger, vertellen deskundigen alom. Okee, Altena doet mee met de financiering van twee elektrische veerboten te bouwen door Holland Shipyards. Kosten Altena 4,3 miljoen, Gorinchem 4,3 miljoen, Hardinxveld-Giessendam 4,5 ton. En al die hubs, heerlijk.

Maarrrr, geachte polderlieverdjes. Er was eens een plan om een racebaan van Giessen via het centrum van Sleeuwijk naar de Kop van ’t Land aan te leggen. Dankzij Johan Koekkoek (Robin Hood) en burgemeester Joop Worrell (te paard) stond Altena op zijn achterste benen. Weg in de prullenbak. Bij mijn weten zijn de daders nooit ontslagen. Er was eens een plan om dwars door Altena een groene rivier te graven. Dankzij Johan Koekkoek en boeren (met hooivorken) verdween de rivier in de versnipperaar.

De nieuwste generatie tekentafelterroristen heeft, u raadt het al, weer een asfaltweg bedacht van Giessen door het groene hart naar Sleeuwijk… Als ambtenaren/adviesbureaus een weiland zien willen ze asfalteren. En ik maar lezen over een gamechanger: een dag thuiswerken, shared mobility en speedbikes. Hoezo gamechanger in Altena? Het denken van de moderne bureaucraten is zo hardnekkig ziekelijk 20e eeuws, zo heilige koe, zo uit de tijd. Kan me niet voorstellen dat onze boeren dit brute idee hebben geopperd. Start de trekkers, laat je land niet mollen!

De gemeente Altena heeft een gedragswetenschapper/mental coach nodig. De gelauwerde landschapsarchitect Adriaan Geuze zei in De Telegraaf van 22 mei dat Nederland zijn landschap moet koesteren en niet bederven. Nodig hem een keer uit voor een lezing, mijn simpele advies. Dat verschaft liefde voor het open landschap, het goud van Altena, en scheelt miljoenen.

Ehhh. Net als Altena Lokaal ben ik van mening dat de A27 onder de grond moet, anders wordt Altena nooit de Hof van Eden, het Beloofde Land.

 

4 gedachten over “Als ambtenaren een weiland zien willen ze asfalteren

  1. Lekker het verkeer vast laten lopen dan. Als je stil staat heb je tenminste tijd om veilig van de polderlandschappen te genieten.

    En is Giessen zo erg dat je daar snel weg uit wilt kunnen ontsnappen???
    (oké, misschien een domme vraag)

    De hamvraag blijft „Steekt een hert de weg over? Of loopt de weg dwars door zijn bos heen?” Ik had gehoopt dat we afgelopen jaar meer van het bos waren gaan genieten inclusief de bijbehorende waardering.
    (ook al laat het toenemende zwerfafval anders vermoeden)

    Als we iets aan moeten met het Eiland van Altena, laten we het dan gaan de-verkavelen…

      • Klopt, ik ben niet de Johan Koekoek. Wel in de brugklas les van hem gehad. Op die leeftijd landde zijn visie nog niet bij ons.

        Ps: ik ben gaan fietsen. In honderd engelse mijlen genoten van het Brabantse land. Van plaatsen waar nog wel nauwelijks verharde slingerweggetjes de velden doorkruisten. Geen liniaal tegen gekomen.

        Prachtig.
        Ik denk dat dat onze provincie ooit zo bedoeld was.

  2. Giessen is de best bereikbare plaats in de regio, met uitvalswegen naar 3 verschillende snelwegen. Op het bedrijventerrein de Rietdijk werken 1.500 mensen die op het vlak van mobiliteit blij zouden worden van een bushalte bij hun werkplek. Kan die nog mee in de nota ?

Laat een antwoord achter aan Johan Westerlaken Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.