Schouten Europe doet volop mee met de vegarevolutie

Giessen, de groene hotspot van Altena met HAK en Schouten Europe. Bakker Klaas Schouten stond in 1893 aan de basis van familiebedrijf Schouten. Visionair Henk Schouten bedacht zo rond 1990 dat de oprukkende vleesetende mens wel eens problemen zou kunnen veroorzaken en ging op zoek naar vleesvervangers, vega, op z’n Engels vegan of plantbased. Vorig jaar groeide de Nederlandse vega-industrie met 20 procent tot 200/300 miljoen. Vivera (Holten) is marktleider. Iedereen lust natuurlijk de vegafastfood van McDonald’s. Schouten Europe doet goed mee en verdubbelde het personeel tot 50 om ambities te verwezenlijken en om in de goudkoorts en de vechtmarkt staande te blijven. Ik vroeg Mark van Noorloos naar de stand van zaken.

Henk Schouten. Het wel en wee van de familie Schouten staat uitgebreid in het boek FAMILIEBEDRIJVEN, de Kracht van Altena. Nog te koop bij Bruna Sleeuwijk. Foto Schouten Europe

“Supers als AH en Jumbo verkopen onze producten onder eigen naam, het huismerk. Ons merk Goodbite is op de achtergrond geraakt. We focussen op huismerken. Bonduelle koopt een Schouten en brengt dat onder eigen merk op de markt. De concurrentie is enorm! Zeg van 3 naar 30 aanbieders. Unilever timmert met de Vegetarische Slager aan de weg. Grote vleesbedrijven uit de VS, Engeland en Duitsland bestormen de markt en kopen vegafabrieken op. Nee, ik geloof niet dat familiebedrijf Schouten zomaar wordt overgenomen, maar zeg nooit nooit.”

Schouten Europe heeft in Nederland 7 fabrieken die de premix (grondstoffen) samenstellen. Sojabonen worden vaak gebruikt als basis, maar onze soja komt NIET uit de Amazone. Schouten heeft de ambitie om al dit mensvoer in Nederland te kopen. Die 300 miljoen omzet per jaar is maar een schijntje vergeleken bij de 5 miljard vleesconsumptie. Nederland eet 200 miljoen kippen, uit binnen- en buitenland, per jaar. Nederland vreet en vliegt… Da’s andere kost! Waarom snakken we niet naar een groenteburger of een zeewierburger? Dat is beter voor gewoontedier mens en de planeet. Conclusie: de flexitariërs en vegetariërs rukken traag op. Een trage revolutie is wel de beste revolutie. Troostende gedachte: alleen de Finnen eten meer vega dan de Nederlanders.  

“Het gekke is dat de vegamarkt wereldwijd groeit, maar ook de vleesmarkt. Als de Chinezen dankzij de welvaart meer vlees gaan eten (status) en de barbecue aansteken, stuwt dat de cijfers op. We zijn pas in India een duurzame productielijn (de eerste van de 100)  gestart: Tempeh Today, een koek met sojabonen. India eet vanwege het geloof geen vlees en dat betekent kansen voor Schouten Europe. Voorts willen we met nieuwe producten scoren, zoals visvervangers: een plantaardige tonijnburger en plantaardige vissticks, een visburger en visnuggets.”

PS Mijn dochter is vegetariër en zij stimuleert de familie.

Eén gedachte over “Schouten Europe doet volop mee met de vegarevolutie

  1. De Volkskrant schreef twee jaar geleden al over het feit (!) dat idealisten vroeger voor de publieke zaak werkten maar tegenwoordig in het bedrijfsleven. Met name, linkse, politici gaan daaraan voorbij.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.