Column AD: Kunst

De koe van Nico Bons. Foto Piet Hartman

Als sportverslaggever van het Nieuwsblad voor Gorinchem en Omstreken had ik geen benul van kunst. Totdat ik op goede dag in aanraking kwam met Galerie Oudendijk van Jaap en Antoinette van Duin. Ik besefte dat er meer onder de zon is dan het gekrijs over een balletje. Het viel me op dat kunstenaars vaak blije mensen zijn, een handvol tobbers uitgezonderd, of lieden die zich door gebrek aan inspiratie het graf in drinken. Ik hoorde dat je onderscheid moet maken tussen huisvlijt en kunst. Het breiclubje is me ook dierbaar.

Belgische Blauwe Dikbillen in de Biesbosch. Foto Piet Hartman

Zaterdag was ik bij de feestelijke opening van de expositie ‘De koe in de kunst’. De halve stad liep uitgelaten naar De Nieuwe Doelen en het Gorcums Museum. Waarom is de koe al eeuwenlang zo populair? Tijdens de veemarkten scheten ze hele straten vol, maar niemand viel erover. Nico Bons uit Ottoland showde zijn koe als een naaktmodel op het toneel en kreeg een staande ovatie. Sfeertje! Ik bekeek minutenlang ‘De stier’ van Potter (schilderij, 1647), daar zijn mannen mietjes bij. Kijk, iedereen heeft het over de parende visarenden, de Mongoolse graspiepers of de zingende blauwborsten in de Biesbosch. Geef mij de Belgische Blauwe Dikbillen van boer Kees Kant maar. Kunst, met vier magen, altijd kalm en waardig. Koninginnen zijn het! Wat nou, panda-hysterie. Ik bezocht zondag de Kunstroute Nieuwendijk – ja, kunst is booming in Altena – waar fotograaf Henk Ganzeboom me zijn boek ‘Eenzame plekken in Nederland’ liet zien.

Ik was toe aan een eenzame plek, maar maandag hoorde ik dat kunstmaat Chris Roodbeen (87) was overleden. Hij was jarenlang rechtbanktekenaar van De Telegraaf. Ik herinner me vooral zijn optreden als droogkomische columnist in mijn (opgeheven) Woercumse rebellenclub met Lizzy van Pelt, Arie Metz, Ronald van den Ende & de WC Band. Een heerlijk kind, Chris Roodbeen. Kleurrijk, tot op hoge leeftijd.

Deze column stond zaterdag 15 april in AD Rivierenland.

De koe volgens Marleen Felius.

  

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *