De gezonde missie van HAK-topman Timo Hoogeboom

We zijn elke dag vrij om rotzooi te (ver)kopen. Maar de ene ondernemer is de andere niet. Jeff Bezos van webwinkel Amazon, de rijkste man ter wereld, wordt de grootste legale drugsdealer genoemd. Nee, dan topman Timo Hoogeboom van HAK. HAK is de gezonde motor van Altena. Al sinds 1952 toen vader & moeder Hak, maatschappelijk verantwoord, appelmoes gingen wecken. HAK heeft de magie van grootmoeder weten te behouden. De magie van de gezonde Hollandse pot. De magie van krootjes, rode kool, spinazie en bonen. MMMMMMMM. Martine Bijl, Ronald Koeman en Herman den Blijker maakten HAK bekend en bemind in Nederland, Duitsland en België. Nationaal erfgoed, hoor. Dankzij de hamsterwoede tijdens de coronacrisis steeg de productie vorig jaar boven de 100 miljoen potten en stazakken #innovatie. HAK kon net op tijd met behulp van 300 telers extra zomergroenten zaaien.

Timo Hoogeboom trots op HAK. Foto HAK

Altena Magazine vroeg mij wie ik wilde interviewen. Timo Hoogeboom van HAK natuurlijk, antwoordde ik. HAK bloeit, sinds 1952 als familiebedrijf, 1992 overname door CSM, 2005 Neerlands Glorie. Maar de kwaliteitspot kan beter en dat besefte Timo Hoogeboom, algemeen directeur sinds 2012. Hij sloot zich, met een noodkreet in diverse kranten, aan bij het internationale duurzaamheidslabel On The Way To Planet Proof, zoals Jumbo en Friesland Campina. Hoezo?

“Om te beginnen is het een innerlijk drive. Wat laten we achter aan onze kinderen? De klimaatcrisis baart me zorgen. Bij 35 graden verschroeit voedsel. Het voedselsysteem moet op de schop. We putten onze bodem uit. Een gezonde bodem heeft bodemleven. Uit goeie grond komt beter eten, meer smaak. De boeren krijgen geen eerlijke prijzen. On The Way zit tussen de reguliere landbouw en de biologische landbouw in door minder gebruik van pesticiden en kunst/mest enz. HAK wil met al zijn telers een voortrekkersrol vervullen. Het land healen, de gewassen healen. Rode kool kost zo 10 procent meer, spinazie 30 procent, dat gaat ten koste van onze winstmarge, maar de bedoeling is dat de hele keten inclusief de supermarkten gaat meebetalen. Ik ben daar positief over. In 2020 hebben we het manifest voor ketenlandbouw aan minister Schouten aangeboden.”

Brussel wil in 2030 30 procent biologische landbouw. Oostenrijk ligt op kop met 25 procent. Nederland in de achterhoede met 3 procent. Nederlanders gaan liever 3 x per jaar op vakantie dan ze betalen voor goed eten. Liggen in de zon met een BMI-buik… Anderzijds rukt de plantaardige keuken op. Hoe innovatief is het kwaliteitsmerk HAK op de beste klei ter wereld?

“HAK staat voor kwaliteit. Dat is het goud van het bedrijf. Fabriek in Giessen (150 medewerkers), hello HAK Fresh in Den Bosch (40) en een verkoopkantoor in Duitsland (10). Jongeren willen dankzij de HAK-filosofie graag bij ons werken. Ik vind het een spannende en haalbare ontwikkeling. De Zwitsers zijn bereid meer te betalen voor Made in Switzerland. Dat moet in de Nederlandse supermarkt ook duidelijk worden.”

Even lezen: AH wil nog niet meedoen, winst 2020 1,4 miljard, zo worden boeren boos. https://www.groentennieuws.nl/article/9243386/greenpeace-supermarkten-moeten-duurzame-telers-reele-meerprijs-betalen/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.