Innovatie. Hét toverwoord van nu. Innovatie als heilige opdracht. Om bijvoorbeeld de energietransitie gestalte te geven. Makkelijker gezegd dan gedaan. Anneke Keller (53) studeerde aan de TU Delft, was hoofd van de IT-afdeling bij grote bedrijven als TomTom, Coolblue, KPN, Wehkamp en Jumbo. Vorig jaar behoorde ze tot de Top Drie CIO (Chief Information Officer) van Nederland. Het knapste meisje van de klas woont in Sleeuwijk aan het Kerkeinde, een dijk vol spirit en slingers. Met man Ianus die les geeft aan de TU Delft.
Over innovatie gesproken. Een versleten boerderij met gebruikte materialen opknappen en een voedselbos aanleggen. Anneke Keller werkt aan de ecologische route, dat moge duidelijk zijn. Zo’n 25 jaar als innovatieleider leidde tot een managementboek, samen met Tim Meeuwissen: The Cherry Model. Het hoge woord moest eruit.
We zitten hoog en droog in de werkschuur. Uitzicht op het voedselbos met plasjes in wording. Ik ben benieuwd naar haar innovatiebelevenissen. Waarom slaat het ene bedrijf fluitend een nieuwe weg in en blijft het andere bedrijf in de vervuilde modder steken?
Anneke Keller blikt als een vlinder terug op haar leven als innovator van mensen. “Veel bedrijven hebben de laatste jaren enorme veranderingen en groeispurten meegemaakt. Veel van wat ik heb meegemaakt staat in het boek. Wat niet goed ging en wat wel. Ik heb bijvoorbeeld bij Jumbo de Tech Campus opgericht, de afdeling die ervoor gezorgd heeft dat je ook online boodschappen kunt doen bij het bedrijf. Als relatieve buitenstaander durf ik zaken te benoemen die ze liever niet horen. Een team dat niet functioneert op de rit krijgen. Dat betekent mensen coachen. Zorgen dat een bedrijf gaat innoveren is een trucje!”, vertelt ze met een brede lach.
Ze stopte op 1 januari om The Cherry Model te schrijven. Een universele metafoor. Een groeiboek voor bedrijven die vooruit willen. Vertel! “Een kers heeft een harde pit, dat staat voor de hard-skills, de meetbare zaken, de data. Het vlees van de kers bestaat uit de soft-skills, de zachtere zaken zoals cultuur, communicatie. Een bedrijf waar teams goed samenwerken is veel innovatiever! Een manager moet haar of zijn team inspireren goed samen te werken.”
Het bedrijf als voedselbos. Groenig, blommig, weldadig. “Ik deel innovatie in vier seizoenen in. De winter is om te overleven. De lente om te leiden en soms wat te snoeien, de organisatie moet kloppen, soms dankzij een strenge manager. De zomer is een gekke periode van groei. Goede mensen op de juiste plek groeien en bouwen een productieve cultuur. In de herfst moet je oogsten. Als manager moet je dan trots zijn op je team en dat vertellen. Dit werkt ook voor kleine bedrijven.”
Het bloesemboek verscheen 17 september. Anneke Keller heeft het druk met lezingen. Niet één verwoestende reactie gekregen. Zorgen dat een bedrijf gaat innoveren is een trucje… Maar wel een pittig trucje.